Bij de kleuters

Een dag in de kleutergroep

Wanneer de kleuters 's ochtends binnenkomen mogen ze beginnen met spel  of ontwikkelingsmateriaal aan de tafel en als om half 9 het belletje gaat, zeggen wij gedag tegen onze papa’s en mama’s en gaan we in de kring.

 

In kring beginnen we de ochtend met het zingen van liedjes en kijken we welke dag het vandaag is op de weekwijzer, welke datum en wat voor weer het is. Daarna kijken we op de dagritmekaarten wat we gaan doen vandaag.

Op de maandag vertellen we in de kring aan elkaar wat we in het weekend hebben gedaan. Op de andere dagen kijken we naar de kalenderplaat van de methode Trefwoord op het bord. We luisteren naar de juf die een verhaal vertelt of we zingen we lied.

Daarna gaan we buitenspelen of bij regen naar de gym in ons speellokaal.

 

Als we weer binnenkomen, pakken we onze tas en eten en drinken we in de klas.

Nu gaan we een kijkje nemen op het planbord, wat gaan we kiezen voor werkje of welk spelmateriaal kunnen we kiezen? We werken een aantal weken rondom een thema. De kleuters maken hun keuze op het planbord en kunnen dit zelf regelen. Ze kunnen kiezen uit de huishoek, blokkenhoek, lees-schrijfhoek, puzzelen, kapla, ontwikkelingsmateriaal, verfbord en nog veel meer. We hebben ook plakwerkjes en andere diverse knutselopdrachten aan de tafel. We oefenen verschillende technieken zoals knippen, plakken scheuren, stempelen en prikken.

Ook in de kring maken wij veel plezier met reken- taalspelletjes,  of kijken en luisteren we naar een prentenboek.

Tussen de middag eten we gezellig met z'n allen een boterham in de klas.

Na het eten van de boterhammen gaan we weer lekker buitenspelen. En dan na een uurtje weer terug naar binnen voor het laatste uurtje school van de dag. We gaan dan allemaal in de hoeken spelen.

Dan zien we de papa’s en mama’s weer verschijnen op het plein. We zeggen gedag tegen de juf!

Wat was het weer leuk om in de klas te zijn.