Effectieve Directe Instructie
Op ‘t Noorderlicht werken wij met het EDI-onderwijsmodel. Leerlingen worden via een vaste werkwijze tijdens de lessen bevraagd, geobserveerd en gevolgd, zodat ze op het juiste moment de aandacht krijgen die zij nodig hebben.
Een EDI-les is als volgt opgebouwd:
DOEL Voor elke les is vastgesteld wat de leerling aan het eind van de les
moet weten of kunnen.
VOORKENNIS Door voorkennis te activeren, komt duurzaam opgeslagen kennis
vanuit het langetermijngeheugen in het werkgeheugen terecht. De
leerkracht maakt het verband duidelijk met de nieuwe leerstof.
Nieuwe leerstof is beter te begrijpen als vastgehaakt kan worden aan
reeds aanwezige kennis.
CONCEPT Begrippen worden uitgelegd
VAARDIGHEID Stappen in de vaardigheid worden aangeleerd.
BELANG Het waarom van de les wordt verduidelijkt.
INOEFENEN Leerlingen nemen het verwoorden en toepassen van de leerstof
over, terwijl voortdurend wordt gecontroleerd of ze het correct doen
en begrijpen.
VERWERKEN Leerlingen oefenen zelfstandig met de leerstof. Maken opdrachten of
beantwoorden vragen om te laten zien dat ze het beheersen.